En god visuell identitet er avgjørende for merkevaren din. Her er designmanualen vi har utviklet for Heymat.

Et godt design gir et godt førsteinntrykk. Et gjennomført design skaper gjenkjennelse. Stadig gjenkjennelse skaper tillit og lojalitet. Det mangler ikke på gode argumenter for hvorfor et godt design er viktig.

Design er det første som møter oss. Det være seg produkter, emballasje eller nettsider. Og hva vi velger å gjøre videre avhenger gjerne av førsteinntrykket. Et godt design alene er selvsagt ikke nok. Design bør ikke gå på bekostning av funksjonalitet.

Cathrine Christensen er kreativ leder hos Riktig Spor, og er klar på at et godt design er gull verdt.

– God design er rett og slett bare god butikk. God design skaper verdi gjennom å gjøre et produkt eller en tjeneste funksjonell. Samtidig skal det være fint å se på og skal fremheve hva som er viktig. I vår verden med grafisk design jobber vi med problemløsing – ikke pynt. Vi ser alltid på hvordan vi kan løse kundens overordnede målsettinger. Om det er å øke salget og inntjeningen, lansere et produkt eller en tjeneste, eller bli kjent i markedet, så bruker vi design bevisst for å oppnå dette.

Derfor er en designmanual viktig

Design handler om å skape merkevarer ved hjelp av visuelle virkemidler. Det skal ikke være tilfeldig hvilke farger man benytter, hvilket uttrykk bildene har, eller hvilken symbolikk eller komposisjon man benytter.

Alt må være bevisst og gjennomtenkt i forhold til hvem man ønsker å være. Alle elementene forteller en historie, og denne historien gjør at man skaper en gjenkjennelse og en profesjonalitet ut til målgruppen.

Men før vi kommer så langt, må det gjøres et godt stykke forarbeid.

– Vi starter med å kartlegge behov, visjon, verdier, mål og posisjon, som samles i en merkevareplattform. Denne kan gjerne kalles bedriftens DNA. Dette brukes da som grunnlag for utarbeidelsen av en visuell identitet. Identiteten samles og beskrives i en designmanual. En designmanual er et sett med regler for hvordan det visuelle skal fremstilles – logobruk, fargepalett, typografi, grid, andre elementer og eksempler for bruk. Designmanualen skal sikre at identiteten ivaretas på alle flater, og at bedriften fremstår som helhetlig og profesjonell, sier Cathrine.

Gjentakelse og gjenkjennelse

Har du først fått gjort en skikkelig jobb med merkevaren, gjør du jobben mye enklere for deg selv i årene som kommer. Hver gang du trenger nytt materiell, enten det er digitalt eller på print, bruker du designmanualen som pekepinn på hvordan dette skal løses. Det sparer deg for mye tid og penger.

Vi mennesker er egentlig ganske enkelt skrudd sammen. Vi liker ting vi kjenner igjen. Gjentakelse over tid er nøkkelen til troverdighet. Med en gjennomført visuell identitet skapes gjentakelse gjennom alt fra e-postsignaturer, webside, visittkort og alt annet materiell. Det gjør at folk vil like deg, og kjenne deg, litt bedre for hver gang de ser din merkevare.

Den motsatte effekten får du dersom du tillater at for eksempel fargene eller fontene i det visuelle endrer seg fra gang til gang. Det gir et rotete og forvirrende inntrykk.

Vi liker også å føle tilhørighet. Et godt design er med på å styrke denne følelsen. Det være seg tilhørigheten til sin egen arbeidsplass, eller følelsen av lojalitet til noen du er kunde hos.

Fem gode grunner til å investere i design:

  1. Styrker merkevare, markedsposisjon og konkurransekraft
  2. Forsterker og er med på å skape bedriftens identitet
  3. Skaper differansiering i markedet og fremhever det unike
  4. Tydeliggjør budskap og kommunikasjon
  5. Styrker lojalitet, både eksternt og internt