Gå til hovedinnhold Gå til søk

Artikkel

Slik får du riktig bildestørrelse i sosiale medier i 2023

Har du glemt hvilken bildestørrelse som gjelder i sosiale medier? Vi har laget en liste over hvilke bildestørrelser du må forholde deg til på Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat og Pinterest i 2023.

Hvorfor skal man bry seg om størrelser og beregninger?

I de største sosiale kanalene er det anbefalinger rundt hvilke bildestørrelser man bør forholde seg til når man skal publisere innhold. Ved å ta disse anbefalingen på alvor, vil resultatet av det du legger ut vær mer optimale og tilpasset kanalens innhold.

Som regel godtar de fleste sosiale kanaler det meste av bilder rett fra smarttelefonen din. Dette fungerer fint til privat bruk. Men er du en bedrift må du passe på at logoen din fremstår tydelig, og at du utnytter plassen optimalt.

For å få til dette er det viktig å bruke anbefalte formater.

Facebook:

Forsidebilde: 820 x 312 px på datamaskin, 640 x 360 px på mobil. Ideell filstørrelsen er max 100 KB.

Når du publiserer et forsidebilde på Facebook er det viktig å være obs på at den viktigste informasjonen er plassert midt på i forsidebilde. Da er bildet tilpasset, også for smarttelefoner.

Profilbilde: minst 170 x 170 px på datamaskin, 128 x 128 px på mobil.

Last gjerne opp større kvadratiske bilder. Bruk f.eks. 1080 x 1080 px så har du bilde til Instagram også! Pass på å ha litt luft rundt motivet/logoen din, og at den ser bra ut i det runde formatet som vises i feed. Et tips her kan være å bare bruke symbolet (om du har det).

Andre formater på Facebook

  • Linkpost: 1200 x 630 px. Kvadratisk: 1080 x 1080 px.
  • Karusellbilder: 1080 x 1080 px
  • Bilder stående: 1080 x 1350 px
  • Toppbilde til arrangement: 1920 x 1005
  • Facebook story: 1080×1920

For best resultat anbefaler vi at man laster opp rene bilder i PNG-filer og RGB farger. Da vil bildene vil både farge og bilde bli klarere.

Instagram:

  • Profilbilde: 110 x 110 px
    Men last gjerne opp større. Last opp kvadratisk bildeformat 1:1
  • Bilde i feed: 1080 x 1080 px (kvadratisk) eller 1080 x 1350 px (stående/portrettformat)
    Vær obs på at selv om Instagram skalerer delte bilder ned til 612 x 612, så bør du likevel poste dem med 1080 x 1080. 
  • Instagram Stories: 1080 x 1920 px
  • Instagram Reels: 1080 x 1920px (videoformat)
    Husk at reels beskjæres og vises i størrelseforholdet 1:1 i ditt profilgalleri og i 4:5 i feeden. Et tips kan være å ha tekst innenfor 4:5 (1080 x 1350 px).

Vær obs på
Instagram tillater også andre forhold (aspect ratio), mellom 4:5 og 1.91:1, men beholder en bredde på 1080 px.

Forhåndsvisning av bilder vises i 161 x 161 px, men Instagram skalerer bildene selv, og cropper alt til et kvadrat på brukerens profil.

LinkedIn:

  • Bedriftslogo: 400 x 400 px
  • Firma toppbilde (banner): 1128 x 191 px
  • Bilde i post/bloggartikkel delt på LinkedIn: 1200 x 628
  • Delt lenke (artikkel) forhåndsvisning: 180 x 110
  • Personlig toppbilde (banner): 1584 x 396 px
  •  Personlig profilbilde: 400 x 400 px

Snapchat:

  • Bilder, film og annonseformater anbefales i størrelseformatet 1080 x 1920 px.

YouTube:

  • Profilbilde: 800 x 800 px
  • Kanaltoppbilde: 2560 x 1440 px
  • YouTube thumnail: 1280 x 720 ps (16:9)
  • Video: Anbefales 1920 x 1080 (16:9)
  • YouTube shorts: Anbefales 1080 x 1920 (9:16)

Pinterest:

  • Profilbilde: 280 x 280 px
  • Coverfoto: 800 x 450 px
  • Statiske Pins:
    Square pins: 1000 x 1000 px
    Standard pins (Anbefalt størrelse): 1000 x 1500 px
  • Video-Pins: 1000 × 1500 px (2:3) eller 1080 × 1920 px (9:16)
    For organisk innhold anbefales videoer på mellom 15 sekunder og 1 minutt. For videoannonser er 6–15 sekunder best.
  • Stories: 1080 x 1920 px
  • Karusell: 1000 × 1000 px eller 1000 × 1500 px
Status

Si hei til våre to nye medarbeidere i Mo i Rana!

Vi ønsker å gi en varm velkomst til vår nye medarbeider på Mo i Rana! Vi er begeistret for å ha de med på laget, og vi ser frem til å samarbeide og skape flotte resultater sammen. Velkommen til teamet!

Status

Vi tar bærekraft på alvor – nå er vi Miljøfyrtårn­sertifisert!

Vår satsing på bærekraft har naturlig resultert i økt fokus på miljøaspektet og FNs bærekraftsmål. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi nå er sertifisert som Miljøfyrtårn.

Status

Nobl – ny totalkunde på Riktig Spor!

Nobl er pilotkunde på Riktig Spors bærekraftsatsing.

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.