Fiskebørsen er et spennende og unikt konsept utviklet av Saltstraumen Hotell og er basert på ønske om å lære besøkende om hvordan man på best mulig måte foredler/behandler de ulike råvarene Saltstraumen har å by på.
Ved å å lære opp Saltstraumens gjester i alt fra human avlivning av fisken, hvilke fiskesorter som kan og ikke kan fiskes etter, sløying og filetering og ikke minst – bruk av hele fisken i matlaging, ønsker de å bidra til at Saltstraumen skal bli et mer bærekraftig sted for fiske.
Hos Fiskebørsen får du fiske, lage og nyte maten i spektakulære omgivelser, samtidig som du lærer å utnytte råvarene på en ny måte.
Riktig Spor fikk i oppdrag å utvikle en liten kommunikasjonsstrategi, SoMe-strategi og visuell identitet til prosjektet. De ønsket seg en moderne, leken, men samtidig eksklusiv profil.
Kunde ønsket en visuell identitet som uttrykte tradisjon med et friskt pust av urban tilpasning og som kunne skille seg godt ut i det digitale universet.
Kreativt konsept
Fiskebørsens målgruppe strekker seg fra internasjonalt turistmarked til lokalt næringsliv. Det var derfor ønskelig å utvikle et kreativt konsept som kunne skape nysgjerrighet blant turister og lokalbefolkningen.
Konseptene er ordspill som kan knyttes opp mot forskjellige aktiviteter og opplevelser som Fiskebørsen har å by på.
«Fish and dish»
«Slay and play»
«Filet and stay»
«Cod and rod»
Profilelement
Mønsteret og illustrasjonene skal visualisere spekteret av hva Saltstraumen har å by på og er inspirert av havbunnen.