— Fravær av bærekraftfokus er finansiell risiko! Ordene falt i et møte Riktig Spor hadde med NHOs regiondirektør Daniel Bjarmann Simonsen. Vi er enige.
Bærekraft som hygienefaktor
Både kunder, myndigheter og andre interessenter forventer at vi justerer våre bedrifter i takt med samfunnets utfordringer. Studier viser at bedrifters innsats for ei mer bærekraftig fremtid er stadig viktigere for kundens lojalitet og tilfredshet, og for bedriftens omdømme. Det er bare et tidsspørsmål før bærekraft blir en ren hygienefaktor. Bærekraft er med andre ord også lønnsomt, for noen på kort sikt og for andre med litt lengre horisont.
Er dere i gang?
Mange bransjer og bedrifter har kommet langt i sitt bærekraftsarbeid. Ryddet i eget forbruk og avtrykk, begynt å stille krav til leverandører og kanskje til og med justert produktporteføljen og strategiene.
Andre er i startgropa og lurer på hvordan man egentlig kan gjøre en forskjell.
Vi i Riktig Spor kan hjelpe deg, enten du allerede har grønne historier som burde vært fortalt og konseptualisert, eller du trenger hjelp til å analysere hvordan din bedrift kan starte sin reise.
Vårt utgangspunkt
All bærekraftskommunikasjon må bygge på faktiske tiltak og grep. Ikke la deg arrestere for såkalt «grønnvasking». Samtidig må vi tørre å dele, selv om vi ikke er perfekte. Det er gjennom deling og samarbeid vi utvikler både egne bedrifter og våre omgivelser.
Nysgjerrig på hvordan vi jobber? Vi tar gjerne en uforpliktende prat. Ta kontakt med Jannike Ramsvik på jannike@riktigspor.no eller 416 33 464.
Jannike har jobbet med Bodø/Glimts bærekraftstrategi og har også studert «bærekraft som konkurransefortrinn» på Handelshøgskolen BI.
Vi kan hjelpe deg med
- Bærekraftsstrategi: Med utgangspunkt i bedriftens overordnede strategi utvikler vi en egen strategi for deres bærekraftarbeid. Hvor kan dere gjøre en forskjell? Hva skal dere gjøre annerledes, og hvordan skal dette måles og komme til uttrykk.
- Bærekraftskommunikasjon: Vi synliggjør deres visjoner og arbeid gjennom tydelige kommunikasjonskonsepter som kan tas ut gjennom både utadrettet kommunikasjon og/eller til intern bruk.
- Bærekraftrapporter: Vi visualiserer deres resultater og ambisjoner gjennom infografikk og historiefortelling
- Innholdsproduksjon og -distribusjon: Innholdsplan for løpende bærekraftkommunikasjon. Riktig Spor kan bistå med tekst, bilder, filmer og animasjon. Vi kan også bidra med spredning/annonsering for å treffe de ønskede målgruppene.