Strategi
Å skape gode merkevarer krever gode strategier. Du bør ha en langsiktig plan, forankret i en god forretningsstrategi. Hvor står din bedrift i dag, og hvor skal du i fremtiden? Hva er målet og hvordan kommer du deg dit? Vi hjelper deg med de ulike valgene.
-
For å utvikle en god strategi eller et godt konsept trenger vi innsikt. Hvordan oppfattes merkevaren/bedriften i dag, internt og eksternt? Vi gjennomfører dybdeintervjuer med en bedrifts ansatte når vi skal utvikle solide employer brands, eller med kunder/innbyggere når en merkevarestrategi skal utvikles.
Ønsker du større kundeundersøkelser, omdømmeundersøkelser eller andre typer undersøkelser kan vi være en samarbeidspartner på utvikling av spørsmålene. Selve gjennomføringen av slike undersøkelser utføres av et analysebyrå.
-
Er du grunder eller et etablert selskap som skal lansere nye produkter eller tjenester i nye markeder, da kan vi hjelpe deg med utvikling av en god forretningsstrategi. Vi er en strategisk samarbeidspartner og jobber med den kommersielle delen av forretningsstrategien. Det kan være f.eks produkter, kundesegmenter, konkurrenter, målbilde og posisjonering.
Budsjettering, priskalkyler, lønnsomhetsanalyser og andre økonomiske beregninger, særlig på større prosjekter, anbefaler vi gjerne at folk som er enda bedre enn oss på tall tar seg av.
-
Hvorfor skal målgruppen din velge deg? Ditt produkt, tjeneste, by eller arbeidssted? Med en tydelig merkevarestrategi sørger du for å skille deg ut og skape merverdi for dine kunder. Det handler om å ha en klar plan for hvilken posisjon i markedet man skal ta.
Vi hjelper deg med å gjennomføre nødvendige markedsundersøkelser, etablere merkevareplattformen, organisere merkevarehierarkiet, navneutvikling og gjennomføring av verdi- og visjonsprosesser. Ikke la merkevaren din bli et resultat av tilfeldige aktiviteter, ta en tydelig posisjon og jobb målrettet for å nå dine overordnede mål.
-
Hvordan kan kommunikasjon brukes som et verktøy for å nå bedriftens målsetninger? Dette vil en god kommunikasjonsstrategi kunne gi deg svaret på. En kommunikasjonsstrategi er en plan for hva du skal kommunisere, til hvem, når, hvor, hvorfor og hvordan. Det gir en tydelig retning for det praktiske markeds- og kommunikasjonsarbeidet, og sørger for at du enklere kan prioritere virkemidler og budsjett.
-
Det finnes en rekke sosiale medier, og hva som er «hot or not» endrer seg raskt. Vi vet at det å ha ansvar for en bedrifts sosiale kanaler kan være krevende. Hva slags innhold skal du dele? Hva funker, hvor treffer du målgruppen, hvordan skal du «snakke», når deler du osv. Med en god strategi for sosiale medier blir livet til den som er SoMe-ansvarlig enklere, og det sikrer at det som deles er i tråd med bedriftens overordnede målsetninger.
-
Å utvikle nye navn på bedrifter, produkter eller tjenester er noe av det morsomste vi gjør. Og noen ganger det mest krevende. Vi har en etablert prosess for navneutvikling. Noen ganger er kundene med, og andre ganger får vi frie tøyler.
Kommunikasjon
Kommunikasjon for bedrifter handler om all den jobben du gjør for å skape en tydelig og positiv oppfatning av din bedrifts merkevare.
-
Klarer din bedrift å tiltrekke seg de beste talentene? Employer branding handler om å definere og formidle det som gjør din bedrift til en fantastisk arbeidsplass hvor flinke talenter ønsker å jobbe.
Vi hjelper deg med å etablere et tydelig employer brand, utvikling av rekrutteringsnettsider og rekrutteringskampanjer.
-
Alle byer og tettsteder har behov for et godt omdømme. Særlig i Nord-Norge sliter vi med en negativ befolkningsutvikling, samtidig som næringslivet har behov for mer arbeidskraft.
Vi har jobbet med en rekke ulike omdømmeprosjekter, og kan bidra i ulike faser av prosjektet. Fra grunnarbeidet med å definere stedets posisjon, profil og web til kampanjer og budskap mot ulike målgrupper.
-
Mange bedrifter er kommet godt i gang med sitt bærekraftsarbeid. Og godt er det! Vi heier på alle som tar bærekraft på alvor, og vi hjelper deg mer enn gjerne med å kommunisere dette arbeidet, enten det er til internt eller eksternt bruk.
-
Hvordan bør saken vinkles for at det skal være interessant for media å publisere den? Trenger du noen å rådføre deg med for å håndtere pressen? Flere av våre medarbeidere har erfaring fra journalist-bransjen. Vi hjelper deg gjerne med å navigere i dette landskapet slik at du får fokus på de sakene som er viktige for deg, på en positiv måte.
-
Hva skal du gjøre for å treffe de målgruppene du ønsker å nå? Når skal du gjøre det? Hvem har ansvaret? Hva er budsjettet? En ting vi har lært oss i årenes løp er at uten en skikkelig markedsplan skjer det lite. Vi hjelper deg med utvikling av markedsplaner, og gjennomføring av den.
Design
Design forsterker bedriftens personlighet, øker konkurransekraften og sørger for at du skiller deg ut i markedet.
-
En visuell identitet, eller logo og profil som mange kaller det, omfatter hele den visuelle utformingen av din virksomhet. Her utvikler vi logo, fargepalett, typografi, og eventuelle andre grafiske elementer som sammen skaper et unikt visuelt uttrykk.
Det visuelle skal gjenspeile bedriftens personlighet og bidra til at du skiller deg ut i mengden. Vi har en god og etablert prosess for å utvikle visuelle identiteter.
-
Et godt webdesign har to oppgaver. Designet skal selvsagt gjenspeile bedriftens visuelle identitet, og det skal bidra til å gi de som besøker websiden en optimal brukeropplevelse. Når vi utvikler webdesign ivaretar vi selvsagt alle krav om universell utforming, og sørger for at designet er i tråd med gjeldende regelverk.
-
Hvorfor velger du det ene produktet fremfor det andre i butikkhylla? Ja, pris er såklart viktig, men deretter er det ofte emballasjen som hjelper forbrukeren å ta et valg. En redesign av emballasje kan medføre en enorm salgsøkning. Det har flere av våre kunder opplevd.
-
Illustrasjoner er et unikt og spennende virkemiddel i den visuelle verktøykassa. En god illustrasjon kan forenkle og tydeliggjøre en problemstilling, erstatte bilder eller formidle en tidslinje. Morten hos oss elsker å utvikle illustrasjoner, og har gjort det for en rekke ulike kunder, særlig innen kultur.
-
En godt utformet profilhåndbok sikrer at alle elementer fra logo til fargepalett og typografi følger samme stil, noe som styrker merkevaren. En profilhåndbok fra Riktig Spor samler alt dette på et sted, og hjelper deg og dine leverandører å sikre et gjennomført budskap.
-
Det er vanskelig å definere denne tjenesten, for det handler egentlig om alt våre designere gjør. Årsmeldinger, brosjyrer, annonser, prospekter, plantegninger, rollups, messemateriell og så videre. Listen er lang over de grafiske behovene en bedrift har. Vi utvikler design og sikrer en god prosess fra A til Å.
Web
Et godt førsteinntrykk betyr nesten alt, og det dannes gjerne innen få sekunder. I dag er nettsiden ofte kundens første kontaktpunkt. Vi designer og utvikler nettsider som gjør hverdagen enklere. Både for deg som skal jobbe med nettsiden, og for de som besøker deg på nett.
-
Et godt forprosjekt sikrer en god prosess og et bra sluttresultat. En nettside skal ha en funksjon. Den er ofte bedriftens første kontaktpunkt med ulike målgrupper, og brukerne er nådeløse. Finner de umiddelbart det de leter etter, går de videre til neste søkeresultat.
I disse workshopene jobber vi med mål og målgrupper, vi definerer innhold og setter opp en struktur (slik at kundene allerede nå kan starte med innholdsproduksjon). Vi kartlegger behov for tekniske integrasjoner og budsjetterer dette. Som regel er dette første fase i en full nettleveranse fra oss. Men noen ganger gjennomfører vi disse workshopene for å gi kundene et grunnlag til en god anbudsprosess.
-
Når forprosjektet er gjennomført og webdesignet er konkludert må nettsiden utvikles.
Vi utvikler websider med WordPress, og har en god og effektiv prosess for å sikre et godt sluttresultat. Løsningen skal være enkel å administrere, og derfor tilpasser vi din løsning til dine behov, slik at du får et enkelt og intuitivt kontrollpanel.
Nettsidene utvikles universelt utformet, og vi hjelper deg selvsagt med å fylle ut tilgjengelighetserklæring etterpå.
Våre utviklere kan også bistå om du har behov for egne tekniske løsninger som boligvelgere, valgomater eller andre interaktive løsninger. Ønsker du integrasjon fra billettsystemer, Finn, NAV eller andre systemer hjelper vi deg med det også.
-
SEO eller søkemotoroptimalisering som det så fint heter handler om å gi nettsiden din bedre forutsetninger for å rangere høyere i en søkemotor. Det er ekstremt mye som spiller inn på denne rangeringen, men på et veldig overordna nivå handler det om teknisk SEO (som ivaretas av oss når vi utvikler nettsider) og innholdet du fyller siden med og hvordan du gjør det.
Ønsker du økt synlighet på Google, ta en prat med oss.
Markedsføring
Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt eller tjeneste, hvis ingen kjenner til det! Alt må markedsføres.
-
God reklame starter alltid med en overordnet ide og et konsept. Vi hjelper deg med idé og konseptutvikling, kreativ utforming på alle flater, annonsering, medieplan, gjennomføring av kampanjen og evaluering.
-
Trenger du innhold til websiden din, eller til dine sosiale kanaler? Snakk med oss. Vi kan bistå med tekst, bilder, film eller animasjoner. Våre tekstforfattere kan skrive både morsomme og faglige tekster, eller de kan lage en video om det er ønskelig. Målgruppe og kanal bestemmer stilen.
Mange av våre kunder ønsker større filmproduksjoner. Da samarbeider vi med flinke folk både i Narvik, Bodø og i Mo i Rana. Ønsker du en «liten» film hvor det er greit at den er filmet med mobil kan vi fikse det. Spesielt til sosiale medier er mobilfilmer ofte mer enn godt nok.
-
Hvor mye penger må du bruke for å få ut budskapet ditt? Hvor treffer du målgruppen din mest effektivt? Er det på sosiale medier, i lokalpressen, på kino, på bannerannonser eller i helt andre kanaler? Det finnes et hav av muligheter.
I tett samarbeid med kunde, og basert på kampanjens målsetning setter vi opp medieplaner, og hjelper deg med gjennomføring. Vi følger en strukturert plan, utvikler annonsene til alle kanaler, følger opp, optimaliserer og evaluerer i etterkant.
-
Trenger du hjelp med produktfoto, bilder av ansatte til web, eller andre typer bilder eller film, ta kontakt. Noe fikser vi selv, andre oppdrag samarbeider vi med andre om.
Vi kan også lage animasjoner til bruk i presentasjoner, på nettsider eller hvor det måtte være behov.
-
Vi hjelper deg å lykkes i din bedrifts sosiale medier. Skal man ha suksess her krever det tålmodighet og målrettet jobbing.
Med utgangspunkt i en sosiale medier strategi kan vi bistå med produksjon av innhold, kampanjer, analyse av resultater og optimalisering.
Ønsker du å lære mer om sosiale medier? Vi kjører gjerne workshops med store og små grupper hvor vi enten går i dybden på spesielle problemstillinger, eller inspirerer og motiverer for å gi en boost til deltagerne.