Bodø Havn
I mange år har Bodø Havns logo bestått av et skjold med Bodø kommunes byvåpen kombinert med et anker. Og havnas oppgaver har utviklet seg stort siden den opprinnelige logoen ble laget. Bodø Havn har ansvar for alt som skjer på havna. Det er blant annet all skips- og båttrafikk, drift av eiendom og kaiareal, infrastruktur og godshåndtering.
Vi i Riktig Spor fikk oppgaven med å skape en visuell identitet som samsvarer med ny merkevareplattform og nye overordnede mål.
Bodø Havns nye visjon er «attraktiv havn i nord», og det var ikke lengre tilstrekkelig å bruke et anker som symbolikk. Den nye logoen må i stedet fortelle at Bodø Havn er en moderne havn med en mengde ansvarsområder.
Prosessen ble innledet med en workshop med hele Bodø Havn, hvor de ansatte kom med innspill som hjalp oss videre i arbeidet. Gjennom gode møter, og en veldig nyttig innsiktsfase ble det utviklet tre forskjellige retninger på designet. På denne måten fikk vi testet hva som ville fungere, og hva som ikke ville fungere. Vi kom i samarbeid med Bodø Havn frem til at uttrykket må være moderne og tidsriktig, samtidig som det gir assosiasjoner til det maritime, og til det seriøse og profesjonelle.
Resultatet er en logo og en identitet bygget rundt konseptet knutepunkt.
Logosymbolet er abstrakt, men gir assosiasjoner i mange retninger. Knutepunkt, kompass, båtknute, polarstjernen og Bodøs sett fra sjøsiden, for å nevne noe.
Vi ville beholde en mørk blå farge på logoen. Mørk blå er både konservativt, maritimt og trygt – som alle er viktige verdier for en havn.
Fargepaletten består av farger som er harmoniske sammen, og som er maritime og gir et rolig inntrykk.
Formene fra logoen er også brukt som et eget element i identiteten. De kan være plassholdere for både bilder og tekst, eller brukes uten innhold for å skape en komposisjon.
Bodø Havn er et knutepunkt, og et møtested. Der folk møtes, der gods møter mottaker, og der land møter hav. Et tekstkonsept som understreker ideen om et knutepunkt, og som kan bygges ut i det uendelige.