Futurum
Fururum AS er Narvik Kommunes næringsselskap, og skal tilrettelegge for eksisterende næringsliv samt bidra til nye etableringer. Futurum skal være kommunens første kontaktpunkt når en gründer eller eksisterende bedrift har en forretningsidé.
Vi i Riktig Spor fikk lov til å utvikle ny logo og profil til Futurum med bakgrunn i Narvik Kommunes nye merkevarehierarki og nye grafisk profil som lanseres i oktober. Futurum ønsket seg et mer moderne visuelt utrykk å basere sin kommunikasjon på. Det var viktig for dem å fremstå profesjonell og hyggelig, nytenkende og raus. Den grafiske profilen skal også stå seg i regionale samarbeid i hele fylket og landsdelen
Logotypografien baserer seg på en stram og moderne font. Den er lett å lese og «står» solid med sin trygge mørkeblå farge. Den lysere blåfargen på logosymbolet virker oppkvikkende og gjør logoen mer levende. De to pilene symboliserer vekst og fremgang ved å peke opp og frem. Tykkelsen på bokstavene og pilene er lik for å få logoen til å stå balansert og fint på alle flater.
De gule og grønne fargene i paletten gir assosiasjoner til vekst, bærekraft, optimisme og energi. Fargene er valgt for å underbygge Futurums posisjon i kommunen, dette er ikke saksbehandling og byråkrati men kommunens spydspiss mot vekst og nye etableringer.
I den grafiske profilen bygges pilene ut med streker som kan brukes til mange spennende grafiske komposisjoner. Dette gir profilen lekenhet og bidrar til å bygge en helhetlig grafisk profil. Profilen bygges også videre med symbolsett basert på logosymbolets utrykk. Sammen utgjør den grafiske profilen et godt grunnlag for å bygge tydelig og sterk visuell kommunikasjon, som står seg godt i det moderne kommunikasjonslandskapet gründermiljøet er. Uten å virke for «lett» eller «ovenfra og ned», men med et hyggelig og profesjonelt utrykk.