HRS
HRS er et av de ledende avfallsselskapene i Nord-Norge og dekker regionen mellom Harstad og Narvik.
HRS har bygd en sterk merkevaren over de senere årene, og profilen er videreutviklet i flere runder. Med stadig flere digitale flater, og nye bruksområder for profilen var det nå på tide med en redesign av logoen og en ny visuell identitet. HRS ønsket å beholde logoens symbolikk og formspråk, men samtidig skulle den fornyes for å møte dagens visuelle uttrykk.
Vi har tatt tak i de viktigste elementene i den eksisterende identiteten og forsterket og fornyet det visuelle. Fokus har vært at den nye identiteten skal være brukervennlig for kunden, så de enklere kan kommunisere og nå ut med sine budskap.
Konsept
Å kommunisere med husholdningene i eierkommunene er noe av kjernen i å lykkes med avfallshåndtering. Pilene som er utviklet til HRS henger sammen med og bygger opp under logo-konseptet, men er samtidig skapt for kommunikasjon. Pilene kan peke på ting, vise vei og tegne prosesser samtidig som de er dekorative. Pilene har en særegen form som er lett å kjenne igjen. Vi har også brukt 3D for å utvikle en liten bildebank som bygger opp under den samme profilen.
Identitet
Grønn har vært og skal fortsette å være et bærende element i den visuelle identiteten. Da den nye fargepaletten ble utviklet var fokuset å på best mulig måte bygge opp rundt en sterk og klar grønnfarge, med gode nok kontraster og gode støttefarger. Typografien er distinkt og lett å kjenne igjen. Hovedfonten har særpreg og er både moderne og industriell i sitt utrykk. Til sammen gir dette et uttrykk som er akkurat passe trivelig og tøff.
Merkehierarki
HRS er et interkommunalt selskap, som eier flere ulike aksjeselskap. HRS Miljø og HRS Husholdning er 100% eid av HRS, mens de eier 50,1% av HRS Metallco. I designprosessen ble merkevarehierarki et sentralt spørsmål. Skulle de være et «branded house», eller et «house of brands», hvor spesielt Metallco fikk bruke en egen profil?
Vi konkluderte med at det skal fortsette å være et branded house, hvor man bygger en sterk merkevare. HRS. De ulike selskapene skilles fra hverandre med ulik farge på underteksten i logoen.