Fiskebørsen
Fiskebørsen er et spennende og unikt konsept utviklet av Saltstraumen Hotell og er basert på ønske om å lære besøkende om hvordan man på best mulig måte foredler/behandler de ulike råvarene Saltstraumen har å by på.
Ved å lære opp Saltstraumens gjester i alt fra human avlivning av fisken, hvilke fiskesorter som kan og ikke kan fiskes etter, sløying og filetering og ikke minst – bruk av hele fisken i matlaging, ønsker de å bidra til at Saltstraumen skal bli et mer bærekraftig sted for fiske.
Hos Fiskebørsen får du fiske, lage og nyte maten i spektakulære omgivelser, samtidig som du lærer å utnytte råvarene på en ny måte.
Riktig Spor fikk i oppdrag å utvikle en kommunikasjonsstrategi, SoMe-strategi og visuell identitet til prosjektet.
Kommunikasjonsstrategi
Kommunikasjonsstrategien til Fiskebørsen danner grunnlaget for all deres overordnede kommunikasjon og legger føringer på hvordan de på best mulig måte kan kommunisere for å nå ønsket mål og visjon. Strategien ble bygd på merkevareplattformen til Fiskebørsen, og tok for seg blant annet markedskommunikasjon, budskap og og bevisstgjøring rundt målgrupper.
SoMe-strategi
SoMe-strategien omhandlet hvordan stemme kunden skal ha på sosiale medier og hvilke kanaler man skal kommunisere i. Den tok også for seg ulike kreative uttak og konsepter som gir inspirasjon til hva man burde dele av historier fra alt det fantastiske Fiskebørsen har å by på.
Visuell identitet
Kunden ønsket seg en moderne, leken, men samtidig eksklusiv profil. Den visuelle identiteten skulle uttrykke tradisjon med et friskt pust av urban tilpasning og skille seg godt ut i det digitale universet.
Nedenfor kan du se eksempler på kreative konsepter og profilelementer fra den ferdig utviklede visuelle identiteten til Fiskebørsen.
Kreativt konsept
Fiskebørsens målgruppe strekker seg fra internasjonalt turistmarked til lokalt næringsliv. Det var derfor ønskelig å utvikle et kreativt konsept som kunne skape nysgjerrighet blant turister og lokalbefolkningen.
Konseptene er ordspill som kan knyttes opp mot forskjellige aktiviteter og opplevelser som Fiskebørsen har å by på.
«Fish and dish»
«Slay and play»
«Filet and stay»
«Cod and rod»
Profilelement
Mønsteret og illustrasjonene skal visualisere spekteret av hva Saltstraumen har å by på og er inspirert av havbunnen.