Gå til hovedinnhold Gå til søk

Artikkel

RGB, CMYK, PMS, Pantone, HEX: En liten guide som gjør farger enklere å forstå

Det er lett å gå seg litt vill i alle forkortelsene og betegnelsene som handler om farger. Hva gjør du når du får beskjed om å sende logoen med pantone-farger? Hvorfor må det være egne filer til trykk og skjerm? Og har det egentlig så mye å si?

En av disse fargene er Facebooks offisielle blåfarge. Ser du hvilken?Menneskeøyet kan oppfatte rundt 10 millioner farger. Hvis du svarte ”den lengst til høyre” på spørsmålet over vet du at små forskjeller kan ha stor betydning. En liten anelse mer blå i dette tilfellet kan bety at man i verste fall tviler på om avsenderen virkelig er Facebook.

For at profilfargen du bruker på hjemmesiden skal være den samme som på messeveggen og visittkortene, er det viktig å kunne litt om de forskjellige fargesystemene vi bruker, og når de forskjellige brukes.

CMYK

CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og Key (svart). Dette er fargesystemet som brukes på vanlig trykk på trykkeriet, skriveren hjemme/på kontoret. Forskjellige farger lages ved at små prikker av cyan, magenta, gul og svart blekk kombineres i forskjellige mengder på papiret.

På bildet over ser vi (fra venstre, forstørret) cyan, så magenta, gul, svart, hvordan dette ser ut på papiret og til slutt hvordan øynene våre oppfatter det i normal avstand.

Den lyse grønnfargen under har sammensetningen 50% cyan, 10% magenta, 70% gul og 0% svart. Det forkortes ofte slik: CMYK 50,10,80,0.På grunn av faktorer som papir, temperatur og blekknivå varierer fargene litt fra gang til gang. Med andre ord kan grønnfargen under se bittelitt annerledes ut for hver gang den trykkes. Farger fremstilt med CMYK kan også se litt blasse ut.

RGB og HEX

RGB står for Rød, Grønn og Blå, og er fargesystemet som brukes på skjerm. Mens CMYK er blekk som blandes, er skjermfargene røde, grønne og blå piksler med ulik lysstyrke. Blander man mer lys får man en lysere farge. RGB har et større fargerom enn CMYK og Pan­tone™ og derfor kan ikke alle farger som vises på en skjerm nødvendigvis gjenskapes på trykk.

RGB-farger skrives med verdier fra 0 til 255. Fargen under skrives gjerne slik: RGB 147,184,107.RGB-farger som brukes på web skrives ofte som hexadesimal (HEX), som er lettere for nettlesere å forstå. De starter alltid med en hashtag (#) fulgt av 3 eller 6 bokstaver og tall. Fargen over skrives slik: #93b86b.

I senere tid har RGB, RGBA (alpha-channel) og HSL blitt mer og mer vanlig også på web. De kan da skrives som rgb(147, 184, 107), rgba(147, 184, 107, 1) eller hsl(89, 35%, 57%).

PMS (Pantone)

PMS står for Pantone Matching System. Dette systemet brukes på trykkeri, og når du trenger en farge som ser konsekvent lik ut. Tenk på PMS-farger, eller Pantone-farger som de helst kalles, som bøtter med maling. Du har en bøtte for hver fargenyanse du kan ønske deg. Trykkfargen blir jevn, ettersom fargen ikke blandes under trykk slik som CMYK, og mens CMYK-fargene varierer litt fra gang til gang vil en spesifikk Pantone-farge alltid være nøyaktig den samme.Pantone brukes vanligvis når man skal trykke logoer og andre profilfarger med lik fargegjengivelse i ulike trykkverk, eller når man trenger en farge som ikke kan framstilles med CMYK (som sølv eller gull). Det kan ikke brukes på fargebilder, men det går an å bruke begge på samme trykksak.

Pantone-fargene skrives slik: Pantone 1485 C eller U, avhengig av type papir den skal trykkes på. Siden fargene fremstår litt forskjellig på bestrøket og ubestrøket papir, har Pantone to versjoner av fargene – for nettopp de to papirtypene. “C” betyr at fargen er for bestrøket (coated) papir og “U” betyr at den er for ubestrøket (uncoated) papir. Det er viktig å bruke riktig versjon av fargen, slik at det ikke blir noen overraskelser.

Noen tips på veien

  • Vit hvilken trykkmetode du planlegger å bruke før designet starter.
  • Ha en profilmanual eller i det minste et ark med fargekodene til bedriften din, og pass på å bruke riktige farger og fargesystem. Oppmuntre også på at de andre i bedriften gjør det samme, og gi kodene til designerne som jobber med bedriften.
  • Ved å velge riktig fargesystem kan du forsikre deg om at fargene blir riktige med en gang, i stedet for å måtte trykke alt på nytt.

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.