Gå til hovedinnhold Gå til søk

Artikkel

Årets designtrender: fluffy, rosa og søtt

Fra surrealistiske 3D-figurer inspirert av gamingens verden til beroligende former hentet fra naturen. Dette er årets designtrender.

Designtrendene forandres kontinuerlig og inspirasjonen kommer fra mange kanter. Blant annet fra moteindustrien, media, teknologi – men også følelser som savn, glede og nostalgi.

Her er fire av designtrendene vi kommer til å se mer av i 2024, basert på innsikt fra Adobes Creative Trends 2024-rapport

Beroligende rytmer – jakten etter ro

Vi blir stadig mer opptatt av mental helse, noe som gjenspeiles i designet som omringer oss. I 2024 kommer vi blant annet til å se mer av de rytmiske, flytende og beroligende visuelle elementene – som gir en følelse av zen. De visuelle elementene kan variere fra enkle og abstrakte til skiftende og transformerende former, gjerne kombinert med avslappende lyder og musikk for maksimal mental ro.

Vi kommer til å se mer av de naturlige mønstrene og bevegelsene som er knyttet til ro, som for eksempel bølger. Fargepaletten vil være preget av rolige graderinger og iriserende nyanser, inspirert av vakre fargefenomener som perlemorskyer og sukkerspinn-himmel.

Undring og glede – fokus på å ha det bra

I en tid preget av uro og usikre tider, jakter vi etter det som få tankene over på annet noe annet. Vi prioriterer ting og relasjoner som gjør oss glade, og oppsøker rett og slett det som øker lykkefølelsen. Dette gjenspeiles også i det visuelle, som skal skape en følelse av glede og fortryllelse.

Denne trenden omfatter alt som er gøy og som gir følelse av glede og undring. Fra enkle gleder til fullskala luksusreiser og opplevelser, og selvsagt AI-genererte fantasimiljøer. Farger, glade mennesker og dyr med menneskelige egenskaper, kort fortalt: elementer som gir et smil om munnen

Dynamiske dimensjoner – store visuelle opplevelser

Vi lar oss inspirere av gaming, VR (Virtual Reality) og AR (Argumented Reality), som lekent blander 2D- og 3D-elementer og skaper en dynamisk dimensjon. Vi rømmer fra virkeligheten og forsvinne inn i en fantasiverden.

Dette er en trend som gir rom for kreativ utfoldelse, moderne surrealisme og store visuelle opplevelser. Her er man ikke redd for å blande ulike elementer som video, musikk, illustrasjoner, 2D og 3D for å skape den optimale visuelle opplevelsen.

Den nye nostalgien – jakten etter å være til stede

Retrotrenden fortsetter, men det som startet som en fasinasjon av 90- og 2000-tallets mote, design og teknologi, utvikler seg nå et skritt videre. Velkommen til den nye nostalgien!

Den nye nostalgien handler om jakten etter å være til stede. Om å leve slik man gjorde før, uten distraksjoner fra teknologien som hindrer oss i å leve i nuet. Blant Gen Z er det stor oppslutning rundt ønsket om å være mindre avhengig av mobil og ha mindre skjermtid, da vi ønsker å være mer til stede i den ekte verden.

Vi tar inspirasjon fra designelementer fra fortiden og gir dem en moderne vri. Det kan inkludere alt fra vintage typografi og illustrasjoner til bruk av retrofarger og mønstre. Vi setter oss inn i flere tidsepoker, og gjenoppdager og tolker disse med stor kreativ frihet. Ved hjelp av AI kan vi nå generere hyperrealistiske gjengivelser av fortidens perioder, som en god 80-tallsfest, 70-tallsdiscoen eller 90-tallets barndomsrom.

Bonus! Årets farge omfavner varmen

Etter å ha satt seg inn i årets designtrender er det kanskje ikke overraskende at årets Pantone-farge er inspirert av mental og fysisk helse. PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, en lett og delikat ferskentone, symboliserer medfølelse, varme og inviterende samhørighet, og representerer en lett og luftig tilnærming til fremtiden.

I en tid preget av uro, har vi behov for omsorg, empati og medfølelse. Vi reflekterer over viktigheten av å pleie oss selv og å finne øyeblikk av hvile, kreativitet og menneskelig kontakt i en travel hverdag. Å fokusere på helse, både mentalt og fysisk, og å verdsette spesielle øyeblikk med venner og familie er helt sentralt.

Pantone Color of the Year 2024 er valgt med tanke på å formidle fellesskap, kjærlighet og gleden ved å koble seg til våre innerste følelser.

 

 

Status

Vi tar bærekraft på alvor – nå er vi Miljøfyrtårn­sertifisert!

Vår satsing på bærekraft har naturlig resultert i økt fokus på miljøaspektet og FNs bærekraftsmål. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi nå er sertifisert som Miljøfyrtårn.

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.