Gå til hovedinnhold Gå til søk

Artikkel

Kan design øke lønnsomheten til bedriften din?

Er det sammenheng mellom design og lønnsomhet? Dette er historien om hvordan nytt design fikk halve Nord-Norge til å spise Kuraas-lam i 2019.

Fra fabrikken hos Kuraas. Ingrid, Jofrid og Kenneth Kuraas.

Ingrid og Jofrid får omvisning på fabrikken av Kenneth Kuraas

Historien til Kuraas strekker seg tilbake til 1926, da Ole Kuraas åpnet en slakteforretning i Narvik. Fire generasjoner senere er bedriften fortsatt i familien, og de holder seg tro mot sitt opprinnelige formål: videreforedling av nord-norske kjøttprodukter av høyeste kvalitet.

­­­– Da Kuraas kontaktet oss, slet de med flere utfordringer. Produktseriene var uoversiktlige, og emballasjedesignet var mangelfullt og inkonsekvent. Det fantes heller ingen visuell kobling til den imponerende 90 år lange historien til bedriften, sier grafisk designer Ingrid Helen Sørensen i Riktig Spor.

Ole Kuraas startet slaktefabrikken i 1926. Den lange historien ønsket vi å formidle i deres nye visuelle profil og logo.

Formidler kultur, historie og kvalitet

Kuraas måtte å ta et stort grep for å komme på nivå med, eller helst overgå, bransjestandarden.

­– Riktig Spor startet med å utvikle en felles merkevareplattform og et merkevarehierarki for Kuraas, og alle produktseriene deres. Deretter har vi de siste årene oppgradert og redesignet emballasjen for alle Kuraas’ produktserier, sier Jofrid Bergslid, kommunikasjonsrådgiver i Riktig Spor.

Helårs-sortiment: Kuraas er i dag etablert som en landsdekkende breddeleverandør av kvalitetsprodukter til både storkjøkken- og dagligvaremarkedet over hele landet.

Premium-serien

Street food-serien

Lammeserien

Den nye grafiske profilen formidler historien, kulturen, tradisjonen, håndverket og kvaliteten som er kjernen i Kuraas-merket

– Vi var i norsk 1. divisjon, men nå er vi i Premier League, forteller Kenneth Kuraas, markedssjef i Kuraas.

­– Designet er godt forankret i vår identitet og det vi ønsker å formidle, og det er også et grundig gjennomtenkt hierarki innenfor de ulike produktseriene som tydelig reflekterer hoveddesignet. Identiteten er ivaretatt på alle produkter, på alle flater.

Økt lønnsomhet

I 2019, da Kuraas lanserte de første produktene med det nye designet i butikkene, var det tydelig at den oppdaterte emballasjen ga merket et betydelig løft.

Kundene begynte å legge merke til, og ikke minst velge, Kuraas-produkter. Gode tilbakemeldinger strømmet inn fra lokale kjøpmenn over hele Nord-Norge.

­– Men de mest imponerende tallene kom fra omsetningstallene, påpeker Bergslid.

I 2018 lå omsetningen på Kuraas lammeprodukter på 1,8 millioner, mens den i 2019 økte til 5,3 millioner. Dette er en økning på hele 194 prosent!

Kuraas solgte 32,7 tonn mer lammekjøtt i 2019 enn i 2018. Dette tilsvarer 200.000 middager! 

Godt design er lønnsomt

Kuraas er ett eksempel på hvordan en investering i god design kan være lønnsomt for bedrifter.

Ifølge en undersøkelse, utført av TNS Kantar for Design og arkitektur Norge (DOGA) i 2017, mener 67 prosent av norske bedriftsledere at design vil styrke bedriftens resultater de neste fem årene. Hver andre bedriftsleder i Norge ser en klar sammenheng mellom designsatsing og lønnsomhet i egen virksomhet.

­Bedriftsledere er også enige om at design bidrar til økt kundetilfredshet (85%), styrker merkevaren (86%), og bidrar til å selge flere produkter og tjenester (72%).

– Det viser at design ikke bare er pynt. Langsiktig og strategisk arbeid med design kan gi bedriften din bedre økonomiske resultater, sier grafisk designer Ingrid Helen Sørensen i Riktig Spor.

Det åpner dører

Kenneth Kuraas påpeker at det er utfordrende å måle den konkrete påvirkningen redesignet har hatt på omsetning og salgsvolumet. Det er en sammenheng mellom alt man gjør. Han mener godt design absolutt åpner dører, men produktet må også stå til forbrukerens forventninger for å skape vekst og gjenkjøp.

– Jobben som er gjort med design, historiefortelling, produktbilder, webside,  presentasjoner og så videre skaper et inntrykk og forventninger om profesjonalitet, kompetanse og pålitelighet. Jeg er sikker på at det har betydning når dagligvarekjedene bestemmer seg for hvilke produkter de ønsker å ta inn i sine sortiment.

Kuraas poengterer at redesignet var en del av en større strategi for å styrke bedriften.

– De siste 5-10 årene har vi gjort mye for å styrke bedriften, spesielt når det kommer til design og kommunikasjon. Vi har fått mange følgere i sosiale medier, som lett finner våre produkter i butikkene. Vi har også blitt kåret til årets markedsfører av Narvikregionens Næringsforening, så noe bra må vi ha gjort.

Han fremhever også betydningen av å være synlig og anerkjent, ikke bare lokalt, men også nasjonalt.

– Vi blir sett, og vi skal bygge et brand som folk ønsker å assosiere seg med. Ikke bare i Narvik, men i store deler av Norge.

Her kan du lese mer om de ulike jobbene vi har gjort for Kuraas:

Status

Si hei til våre to nye medarbeidere i Mo i Rana!

Vi ønsker å gi en varm velkomst til vår nye medarbeider på Mo i Rana! Vi er begeistret for å ha de med på laget, og vi ser frem til å samarbeide og skape flotte resultater sammen. Velkommen til teamet!

Status

Vi tar bærekraft på alvor – nå er vi Miljøfyrtårn­sertifisert!

Vår satsing på bærekraft har naturlig resultert i økt fokus på miljøaspektet og FNs bærekraftsmål. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi nå er sertifisert som Miljøfyrtårn.

Status

Nobl – ny totalkunde på Riktig Spor!

Nobl er pilotkunde på Riktig Spors bærekraftsatsing.

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.