Gå til hovedinnhold Gå til søk

Kuraas, visuell identitet

Kuraas er en kjøttprodusent som foredler kjøttråvarer til førsteklasses produkter. Fra den hypermoderne fabrikken i Narvik leveres produkter fra øverste hylle. Familiebedriften har siden oppstarten i 1926 lagt sin ære i å være best på kvalitet i alle ledd. Riktig Spor ble engasjert til å utvikle en felles merkevareplattform, samt redesigne emballasjen for alle Kuraas’ hovedserier. Vi har også laget ny grafisk profil.

Kuraas er en kjøttprodusent med lang historie, og få andre kjøttprodusenter kan skryte av å ha eksistert i fire generasjoner i samme familie. I både typografi og farger har vi hentet inspirasjon fra gamle pølsespann og dokumenter vi fant på fabrikken, fra 1930-tallet, modernisert med minimalisme og rene hvite flater. Vi ønsket å løfte frem historien om gründeren og slakteren Ole Kuraas både igjennom slagord, tekst og illustrasjon, og engasjerte tegner Jørgen Ulriksen til å tegne et portrett av opphavsmannen basert på gamle bilder. Illustrasjonen brukes på all ny emballasje samt i øvrig profilmateriell.

Kuraas har et enormt produktsortiment. Utfordringen var å finne et merkevarehierarki som sikrer at vi bygger samme merkevare i hele dagligvaredisken, men som samtidig gir rom for utvikling av nye spennende konsepter og matvarer. Løsningen ble bruk av de samme elementene, men med farger som skiller de ulike seriene og sesongvarene.

Lam var de første produktene som ble lansert i butikk, og Kuraas opplevde en økning på 194% i omsetning av sine ferske lammeprodukter. Nå ligger også hovedserien i frysedisken og pinnekjøttet ute i disk, vi gleder oss til fortsettelsen!

Kontakt

Har du spørsmål rundt arbeidet eller et spennende prosjekt på gang?

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.