SHMIL
Renovasjonsselskapet på Søndre Helgeland har blitt resirkulert. Nå skal vi sørge for at store og små shmiler hver eneste dag!
Vi har redesignet logo og visuell identitet, laget en flunkende ny nettside og ikke minst; et godt kommunikasjonskonsept å stå i.
Resultatet er til å shmile av. 😃
Problemstilling:
Hovedmålet med oppdateringen av den visuelle identiteten var å løfte SHMIL inn i 2023 – både i formspråk og uttrykk.
Shmil hadde også behov for en ny kommunikasjonsstrategi og et stødig kommunikasjonskonsept.
Nå kommer det nemlig en rekke endringer i innsamlingsordningen. Endringer som må både forstås, aksepteres og skape faktiske endringer i kundenes kildesorteringsvaner.
Uten å bruke pekefingeren, hvordan få til bedre kildesortering? Vi skal rett og slett shmile! Og få kundene til å shmile med oss.
Det var også behov for en ny universelt utformet nettside som var superenkel å navigere i og som gjør det enkelt for kunder å selv gjøre endringer og bestillinger. Trykk deg inn her for å besøke den nye nettsiden.
Løsning visuell identitet:
Logoen fra 2009 ble modernisert med et mer minimalistisk og stilrent blad-ikon, samt en stram og moderne font i navnetrekket. Ved å benytte en font som har tynnere tykkelse på bokstavene, samt større x-høyde, oppleves logoen lettere og mer tidsriktig.
Vi gjorde også en justering på fargepaletten, med utgangspunkt i de eksisterende fargene. Universell utforming har naturligvis vært en faktor vi har tatt hensyn til i valget av farger. I tillegg valgte vi en ny og elegant hovedfont med et tydelig særpreg. Denne kan man for eksempel bruke i stor størrelse på plakater og annonser.
Løsning kommunikasjonskonsept:
Når kunden har et så positivt navn, så må det utnyttes.
«Å shmile» har fått betydningen «å kildesortere så godt du kan».
Gjennom god kommunikasjon skal vi gjøre shmiling til en selvfølge! Ambisjonen er at begrepet skal brukes som et verb i hverdagen, akkurat som å vippse.
Og så vil vi at det skal bli skikkelig ukult å ikke shmile.