Artikkel
Vi forklarer tekniske begrep! đ€
I Riktig Spor har vi laget mange nettsider gjennom Ärene; alt fra store prosjekter der nettsiden er hele bedriften, til mindre sider der nettsiden er en del av den profesjonelle helheten.
Felles for nesten alle typer prosjekter er at de er bygget pÄ samme web-teknologier for Ä kunne fungere i nettleseren.
Felles for nesten alle typer prosjekt er ansiktsuttrykket undertegnende ofte mÞter nÄr jeg nevner ord som hosting, API, domene, og caching.
En blanding av frykt, famlende blikk og hĂžflige nikk blir gjerne etterfulgt av en liten forklaring, og et lettet pust ut.
Men jeg klandrer deg ikke! Dette er begrep du mest sannsynlig aldri trenger Ä forholde deg til i det daglige, mens dette er ting vi puster hver dag, og mÄ ha kontroll pÄ for Ä kunne levere solide lÞsninger.
SĂ„ derfor har vi rett og slett laget en liten ordbok over kjekke begrep vi bruker innen nettside-verden. Kanskje er noe selvsagt for deg, eller kanskje noe er helt nytt?
Ordbok đ€
Har du innspill, lyst Ä komme i gang eller noe du lurer mer pÄ? Ta gjerne kontakt med Magnus eller Jofrid!
SEO
Search Engine Optimization (SEO) er sÞkemotoroptimalisering. Handler om Ä optimalisere en nettside eller deler av en nettside for Ä rangere hÞyere i sÞkemotorer, eller pÄ spesifikke begrep.
A/B testing
Referer til en mÄte Ä sammenligne flere versjon av samme nettside for Ä se hvilken som gir best resultat. Det kan vÊre isolert til farge pÄ knapper eller overskrifter, til Ä vÊre et komplett redesign av hele nettsiden.
Heatmap
Et varmekart (heatmap) viser varme og kalde omrÄder pÄ et skjermbilde eller en nettside for Ä indikere hvor besÞkende ser og beveger musepekeren. Det kan gi en indikasjon pÄ om besÞkende fÄr med seg de viktigste elementene pÄ en nettside, eller gÄr glipp av viktig informasjon.
Retargeting
En markedsfĂžringsteknikk som viser annonser til personer som tidligere har besĂžkt en nettside eller vist interesse for et produkt. Praksisen kan oppleves kontroversielt med hensyn til personvern.
Universell utforming (WCAG)
Universell utforming (UU) er et prinsipp som gjĂžr presentert innhold inkluderende og tilgjengelig for alle. Vi fĂžlger reglene definert av Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) for Ă„ ivareta denne standarden. Offentlige instutisjoner har UU som et absolutt krav.
Universell utforming er omfattende, og inkluderer blant annet:
- At nettsiden er kodet riktig, gir gode feilmeldinger og tilbakemeldinger, og ikke stiller hĂžye krav til mobilitet eller hastighet.
- At media-innhold som bilder, lyd og video ogsÄ har et tekst-alternativ tilgjengelig.
- At stĂžrrelser og kontraster er lesbare av svaksynte, innenfor de definerte retningslinjer fra WCAG.
Komplett informasjon finnes pÄ uutilsynet.no.
Alternativ tekst (alt text)
Alternativ tekst er et tekstalternativ til ikke-tekstlig innhold. Denne teksten kan legges med bilder pÄ en nettside, og gir besÞkende tilgang til informasjonen i et bilde, selv om de ikke har mulighet til Ä se bilde.
CTA
Call to action (CTA) er en oppfordring til handling pÄ en nettside. Det kan vÊre oppfordring til Ä kjÞpe, melde seg pÄ et nyhetsbrev, eller en annen form for konvertering.
Responsivt design
At en nettside er responsivt viser til at en nettside tilpasser seg forskjellige flater. Eksempelvis at nettsiden fungerer godt pÄ telefoner, nettbrett og stÞrre skjermer.
Sitemap
En sitemap er et kart over nettsiden i XML-format. Dette hjelper sÞkemotorer og andre verktÞy Ä fÄ en komplett oversikt over nettsiden. Som regel bor nettsidekartet i roten av nettsiden, og heter sitemap.xml, f.eks. https://riktigspor.no/sitemap.xml
Indeksering
Indeksering viser til om en nettside har blitt funnet og gjort tilgjengelig i et annet system. Eksempelvis vil Google indeksere en nettside fÞr den vil vÊre synlig i sÞkemotoren. Vi kan be sÞkemotorer *ikke* indeksere en side, om vi Þnsker at den skal vÊre vanskeligere Ä finne. Dette blir gjerne gjort pÄ utgÄtte annonser eller lenker til eget intranett.
Bounce rate
Prosentandelen av besĂžkende som kun ser Ă©n side uten Ă„ klikke videre.
Domene og TLD
Domenenavn er navnet pĂ„ nettsiden i adresselinjen, f.eks. âriktigspor.noâ. Top-level domain, TLD, er delen etter domenenavnet, f.eks. ânoâ eller âcomâ. De fleste domenenavn stĂ„r man fritt til Ă„ registrere, mens andre har sĂŠrlige krav. Stedsnavn i Norge kan eksempelvis kun registreres som subdomene; âwww.bodo.noâ er ok, men âbodo.noâ er ikke ok.
Caching
Caching betyr at vi lagrer data midlertidig for Ä gjÞre det raskt tilgjengelig senere. NÄr vi bruker caching pÄ en nettside, betyr det at vi gjÞr alle mulige dynamiske prosesser fÞr besÞkende kommer til nettsiden, og serverer statiske filer som laster mye raskere nÄr brukere fÞrst besÞker siden.
En dynamisk prosess kan eksempelvis vÊre det Ä hente Äpningstidene dine fra et annet system, og vise dem pÄ forsiden.
Nettsider som oppdateres ofte med nytt innhold, mÄ automatisk bygge sine statiske filer oftere for Ä unngÄ at man ser utdatert informasjon. Noen typer sider pÄ nettsider som behandler sensitiv informasjon caches som regel ikke.
Subdomene
Et subdomene er en del av et domene, og kommer fĂžr domenenavnet. F.eks. âintranett.riktigspor.noâ, âwww.riktigspor.noâ, âkampanje.riktigspor.noâ eller âbeta.riktigspor.noâ. Du kan bruke flere subdomener etter hverandre. Et subdomene er gjerne en egen nettside, adskilt fra andre subdomener eller hoveddomene.
Script
NĂ„r noen sier «et script» i nettside-verden mener man gjerne JavaScript, og kan vĂŠre smĂ„ linjer med kode som laster inn programvare eller funksjonalitet. Eksempelvis distribueres Google Analytics ved Ă„ bruke en JavaScript-fil som lastes inn nĂ„r besĂžkende besĂžker siden.
DNS
Domain Name System (DNS) er et slags oppslagsverk over alle nettsider, og deres adresser. NĂ„r man skriver inn en nettside, vil nettleseren sjekke dette oppslagsverket og sende deg til riktig server, der nettsiden ligger.
NÄr vi lager nettsider, mÄ vi sÞrge for at domenenavnet peker til riktig adresse, og gjÞres gjennom leverandÞren av domenenavnet.
HTML
Hyper Text Markup Language (HTML) er sprÄket nettleseren leser nÄr den skal vise nettsiden.
Embed
Embed handler om Ă„ âbygge innâ noe pĂ„ en nettside, typisk sett fra et annet nettsted. Det er mange mĂ„ter dette kan lĂžses pĂ„, men embed viser ofte til ferdigpakkede lĂžsninger som f.eks. YouTube-videoer eller Spotify-spillelister.
iframe
En inline frame, `<iframe>`, er en HTML-tag som laster en annen nettside innen sin egen ramme. Dette er ofte brukt som en embed-metode for Ä vise videoer fra andre nettsider eller lignende. YouTube benytter eksempelvis denne metoden for Ä vise videoer pÄ eksterne nettsider, uten at eieren av nettsiden mÄ ha stÞtte for video.
Meta tags
Meta-tags er HTML-tags som legges i toppen av nettside. Disse omhandler gjerne informasjon om nettsiden, og kan pÄvirke siden internt og eksternt.
Frontend
Delen av nettsiden brukeren ser og bruker.
Backend
Serverdelen av nettsiden som hÄndterer databaser, hÄndterer server-logikk og kommunikasjon.
Hosting
Nettsider trenger en server Ä bo pÄ, og hosting er en server man leier. Dette omtales av og til som webhotell, og har gjerne en mÄnedlig kostnad.
Dedikert og delt hosting
Dedikert hosting betyr at nettsiden din bor pÄ en egen server, uten Ä dele resurser med andre nettsider. Dette kan vÊre lurt om nettsiden er hele bedriften din. Ved bruk av delt hosting deler man resurser og plass med andre nettsider. Delt hosting er som regel mye billigere.
Green hosting
GrÞnn hosting (green hosting) er et begrep som beskriver hvor bÊrekraften hosting-tjenesten driftes. Begrepet har ingen fast mÄlestokk, men fornybar energi er generelt ansett som grÞnn hosting. Begrepet kan ogsÄ omfatte bÊrekraftig samfunnsansvar.
Backup
Backup er et generelt begrep som omhandler det Ä ta en kopi av hele eller deler av lÞsningen, gjerne som et sikkerhetstiltak om noe uforutsett skulle skje. NÄr det gjelder nettsider tas det gjerne regelmessig backup, gjerne hver natt. En typisk backup tas vare pÄ i 30 dager.
Hyppigere backup, eller backup lengre tilbake i tid kan gjĂžres manuelt.
Server
En datamaskin som lagrer data, gjerne i stĂžrre mengder.
API
Application Programming Interface (API) er en mÄte for ulike programvarer Ä kommunisere med hverandre pÄ. Hva som er mulig Ä gjÞre er avhengig av hva tjenestene har tilgjengeliggjort selv. Eksempel pÄ bruk av API kan vÊre Ä hente data fra andre tjenester inn til egen nettside, som ledige jobber, bilder fra Instagram eller lignende. Andre ganger kan det vÊre Ä sende data andre veien.
API har gjerne egne vilkÄr for bruk av data, krever noen ganger nÞkler/innlogging, og forskjellige nivÄ av sikkerhet.
Open- og closed-source
à pen- og lukket kildekode refererer til hvordan programvaren distribueres, og hvem som har tilgang pÄ koden. à pen kildekode er utgitt med en lisens som tillater brukere Ä se og endre pÄ kildekoden. Lukket kildekode er hemmelig og kun tilgjengelig for utvikleren eller selskapet bak. Eksempel pÄ Äpen kildekode er Linux, Firefox og WordPress. Eksempel pÄ lukket kildekode er Windows, Adobe Photoshop og Facebook.
Webhook
En webhook er et program som kjÞres fra en hendelse. Eksempelvis kan en webhook trigges av en ny kunderegistrering, og oppretter kanskje en ny oppgave for oppfÞlging i et CRM-system som har egen webhook-stÞtte. Webhooks lages pÄ mottakerens side.
UI
User Interface (UI) stÄr for brukergrensesnitt, og omhandler elementer og omrÄder der brukere benytter seg av et grensesnitt. Dette kan vÊre knapper pÄ en nettside, taster pÄ et tastatur eller et ratt pÄ en bil.
UX
User Experience (UX) stÄr for brukeropplevelse. En brukeropplevelse handler om helhetsopplevelsen av Ä bruke nettsiden eller applikasjonen, og handler om alt fra flyten gjennom nettsiden, plassering av riktig informasjon til riktig tid, og oppfÞlging i ettertid. God UX er omfattende, og omhandler mer enn bare design.
Wireframe
En enkel skisse av en nettside eller en app, brukt for Ä planlegge layout og struktur fÞr design og utvikling. Det kan vÊre nyttig for Ä se for seg flyten i en nettside, uten Ä fokusere pÄ estetikk.
CMS
Content Management System (CMS) er publiseringsverktĂžyet, og er et system som lar nettredaktĂžrer behandle innholdet sitt.
Tradisjonelle CMS
Et tradisjonelt publiseringsverktÞy (CMS) vil typisk sett knytte frontend og publiseringsverktÞy tett sammen. WordPress er et typisk slikt system, der man bÄde publiserer og viser sidene i samme system.
Headless CMS
Et hodelÞst publiseringsverktÞy skiller frontend og innhold fra hverandre. Dette er sÊrlig viktig der innholdet skal brukes flere plasser, som f.eks. i en app, pÄ flere forskjellige nettsider, eller med forskjellig type innhold til forskjellige kanaler. Det gjÞr det ogsÄ veldig enkelt Ä bytte ut frontend (delen besÞkende bruker og ser), uten Ä mÄtte bytte publiseringsverktÞy, og mÄtte publisere innhold pÄ nytt.
MPA og SPA
Multi Page Application (MPA) og Single Page Application (SPA) er mĂ„ter en nettside oppfĂžrer seg pĂ„ i henhold til hvordan sider oppleves. En MPA er eksempelvis en vanlig nettside der hver ny link tar deg til en ny side, og nettsiden lastes inn pĂ„ nytt for hver side. En SPA oppleves mer som en applikasjon, og er eksempelvis slik du opplever Spotify i nettleseren, der du gĂ„r til nye sider, men det oppleves ikke som en âny sideâ siden nettsiden ikke lastes inn pĂ„ nytt.
Det er en rekke andre viktige forskjeller her, men etter typisk bruk skiller man mellom nettside og nettapplikasjon.
SSL/TLS
SSL/TLS er protokoller for sikker kommunikasjon pÄ nettet, brukt i HTTPS. Dette er den grÞnne hengelÄsen i nettadressen.
Favicon
Et favoritt-ikon (favicon) er et ikon som assosieres med hele nettsiden din, og brukes i nettleserfanen, bokmerker, m.m.
Cookies
Cookies er smÄ tekstfiler som lagres i brukerens nettleser. Disse brukes for Ä huske informasjon mellom Þkter, slik at nettsiden f.eks. kan huske at du er logget inn, at du har aktivert et fargetema, eller hvilke produkter du har i handlekurven.
SaaS
Software as a Service er programvare du betaler kontinuerlig for, f.eks. gjennom en Ärlig lisens. Dette er i dag eksempelvis Adobe-pakken, der man fÞr kunne kjÞpe en spesifikk versjon av et Adobe-program, og bruke det sÄ lenge man mÄtte Þnske.
CDN
Content Delivery Network er en mÄte Ä laste opp nettsiden og innholdet pÄ flere servere rundt i hele verden. NÄr noen besÞker nettsiden, vil den nÊrmeste serveren benyttes, slik at besÞkende fra Australia, ikke mÄ sende forespÞrsler til en server i Norge.
Google Analytics (GA)
Analytics er ofte brukt som en forkortelse for Google Analytics, et program for Ä overvÄke trafikk og flyt pÄ en nettside. VerktÞyet er i skrivende stund gratis, men kan oppleves kontroversielt med hensyn til personvern.
Google Search Console
Google Search Console er et verktÞy som gir innsikt i en nettsides oppfÞrsel i Googles sÞkemotor. Eksempelvis kan en se hvilke ord og begrep nettsiden treffer pÄ, om noen lenker er inaktive, og eventuelt nÄr siden sist ble indeksert.
Google Tag Manager (GTM)
Google Tag Manager er et verktÞy som lar deg adminsitrere JavaScript og lignende pÄ nettsiden din fra et sentralt verktÞy.
Ble det for teknisk?
Eller kanskje det virket spennende! Ta gjerne kontakt, sÄ tar vi deg med pÄ reisen gjennom alle disse ordene, slik at du virkelig kan fÄ vist frem din bedrift pÄ nett.