Gå til hovedinnhold Gå til søk

Heymat

Heymat har sitt utspring fra en vaskeribedrift i Mo i Rana, og har lansert tidenes beste dørmatte for privatmarkedet. Mattene samler store mengder sand og vann, og den gummierte baksiden får matten til å ligge stødig. Endelig en dørmatte som både virker og ser bra ut!

Vi på Riktig Spor har jobbet tett sammen med kunden hele veien. Hvordan skulle mattene se ut? Hvilke butikker ønskes som forhandlere? Skulle mattene selges i egen webshop i tillegg? Det var mange avgjørelser å ta.

  • Årstall 2016

Med merkevareplattform på plass, utviklet vi navnet Heymat. Det er et morsomt ordspill på det norske ordet heimatt. I tillegg fungerer navnet på engelsk: En matte som sier hei til deg når du kommer hjem.

Merkevareplattformen var også grunnlaget da vi utviklet logo og profil. Logoen er inspirert av formen på mattene og gummikanten mange av dem har, samt at den ene streken i Y-en symboliserer en åpen dør.

Profil er stram og enkel i sort og hvit, med små innslag av farge. Profilen skal understøtte og fremheve produktene på alle typer flater, uten å ta oppmerksomhet fra dem. En viktig del av profilen er skråstreken, som er en forlengelse av logoen. Skråstreken omfavner alle flatene, og symboliserer hvordan Heymat tar vare på hjemmet ditt.

 

Heymat skal selge mattene både via forhandlere og egen webshop.

Mattekolleksjonen er blitt utrolig flott. Kristine Five Melvær fikk i oppdrag å lage halve lanseringskolleksjonen, og hennes kolleksjon er fargesterk og leken, med motiver som det skal være hyggelig å komme hjem til. Kristine har en mastergrad i industridesign fra AHO og en mastergrad i visuell kommunikasjon fra KHiO. Hun har vunnet en rekke priser innen begge sine fagfelt.

Cathrine på Riktig Spor har designet mattene Lyn, Hagl og Hey. Her er fellesnevneren avdempede og sobre farger og mønstre som vil passe inn i de fleste hjem. Som interiørinteressert designer var dette et kjempespennende oppdrag for Cathrine, og gleden var stor da de første bestillingene på hennes matter tikket inn.

Vi hadde så fotoopptak i Oslo, hvor Kirsten Visdal sto for stylingen, mens Nadia Norskott har tatt de flotte bildene. Her ser man mattene i sine rette omgivelser, og vi har fått svært mange gode tilbakemeldinger på bildene.

Etter flere måneders intens jobbing var det veldig morsomt å lansere mattene nasjonalt på Oslo Design Fair den siste helga i januar 2016. Der fikk Heymat veldig god mottakelse. Det ble skrevet avtaler med flere nye forhandlere, samtidig som bestillingene begynte å dukke opp i webshopen.

Det har vært et utrolig spennende prosjekt for oss, og første gangen vi har levert design på interiørprodukter.

Heymat er et resultat av en god idé, en gjennomtenkt designprosess og et godt samarbeid mellom kunde og byrå. I tillegg har Heymat gått fra å bestå av kun gründer Sonja Djønne, til å ha til sammen fire ansatte på kontoret i Mo i Rana. Fire nye designdrevne arbeidsplasser er vesentlig i en region langt utenfor Oslo, og spesielt innenfor design.

Ett år etter lanseringen hadde Heymat solgt over 3000 entrématter, og fått over 50 forhandlere i Norge, Sverige, Finland, USA, Canada og Japan, og kan trygt kalles en suksess.

Kontakt

Har du spørsmål rundt arbeidet eller et spennende prosjekt på gang?

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.