Arktisk Filharmoni

Logo & profil
Kommunikasjonsrådgivning

Del på Facebook
Del på Twitter

Arktisk Filharmoni er verdens yngste og nordligste profesjonelle orkester. De ble etablert i 2009 som Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, men byttet i 2018 navn til Arktisk Filharmoni for å oppfylle et ønske om å tilpasse navnet til deres arktiske tilhørighet.

Nytt navn krever ny logo, og tiden var dermed moden for å vurdere hele det visuelle uttrykket. I tett samarbeid med kunden har vi utarbeidet en ny visuell identitet. Arktisk Filharmoni vil fremstå som varm, hyggelig og leken, for arktisk betyr ikke nødvendigvis kald og blå. Det nordnorske lyset kan være rosa i januar, og oransje i juli. Fargepaletten er inspirert av naturen med det mørke, det kalde – og det varme.

Visjonen til Arktisk Filharmoni er «Vi gir musikkopplevelser som begeistrer og berører, forarger og forfører». Vår utfordring var å visualisere dette med former og farger. Vi tok utgangspunkt i notelinjer. Notelinjer er musikk satt i system og gjort forståelig. De rommer alt av musikk, noe som er passende for et filharmoniorkester som fremfører musikk i svært mange sjangere. Vi valgte å bruke disse som et grafisk element som berører tekst og bilder, og som forstyrrer og forarger flatene de beveger seg over.

Når det gleder selve logoen er symbolet forsvunnet og typografien er helt ny. Der den forrige logoen var stram og enkel, er den nye logoen leken, myk og musikalsk. Prikkene i bokstavene er noter som setter seg fast på navnet, mens streken er en notelinje som forbinder det arktiske med filharmonien.

Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med Arktisk Filharmoni, og ser frem til å implementere den nye profilen i all deres kommunikasjon.