Vinterfestuka
Vinterfestuka er Norges neste eldste festival som fortsatt lever i beste velgående. Og trolig den festivalen i Norge som engasjerer den største delen av befolkning.
Gjennom ti intense dager hylles byens grunnleggere. Rallarene som for 120 år siden bygde Ofotbanen – og dermed la grunnlaget for at det i dag ligger en liten by innerst i Ofotfjorden.
I løpet av uka arrangeres det ulike arrangement for alle alderskategorier. Og klesstilen er sterkt inspirert av moten som også rådet for godt over 100 år siden. Gjennom historiefortelling, tradisjoner og underholdning er Vinterfestuka et kjærkommet lys i mars-mørket for folk i Narvikregionen hvert år.
Mange følelser og gode opplevelser var knyttet til den grafiske profilen, men den var ikke tilpasset dagens kommunikasjonsflater og krav til lesbarhet og tydelighet. I tillegg var nettsiden utdatert og vanskelig å navigere i for brukerne. Riktig Spor fikk i oppdrag og designe ny grafisk profil og nye nettsider.
Vinterfestuka skal framstå som en moderne festival med et spennende innhold, samtidig som rammen og symbolene fra kulturhistorien blir tatt godt vare på. Dette tar den grafiske profilen utgangspunkt i. Den moderne logofonten har fått tradisjonelle seriffer for å gi den et historisk sus, samtidig som den er tydelig, stram og stolt.
Fargepaletten spiller også på det moderne vs det tradisjonelle, med en konservativ og en sprek valør av hver farge.
Hvert år blir det gjennomført 200 ulike arrangement i Vinterfestuka og mer enn 30 000 publikummere besøker arrangementene. Vi så raskt behovet for å rydde opp i kategoriseringen av de ulike arrangementene og aktivitetene, både i forhold til nettsiden og den visuelle fremstillingen av ulike underlogoer. Løsningen ble et kategorisystem med et unikt ikon knyttet til hver kategori. Dette gjør det enkelt å opprette nye arrangement med egne logoer, samtidig som at det vil hjelpe publikum å navigere i de ulike aktivitetene, både på nettsidene og i festivalavisen.
Vi gleder oss til Vinterfestuka 2020 i ny drakt!