Her har vi samlet 7 tips til hvordan du kan lykkes med din digitale markedsføring

Hva er digital markedsføring? Dette spørsmålet får vi ofte fra våre kunder. Det er ikke lett å svare kort på dette, men vi har laget en liten oppsummering til dere.

 

1. Websiden er hjertet i all din kommunikasjon.

  • Websiden din må se bra ut, og ikke minst reflekterere merkevaren din. Glem aldri ditt overordnede mål med å i det hele tatt ha en webside. 
  • Websiden må fungere på mobil, nettbrett og pc. Gjør den ikke det får du dårligere score hos Google.
  • Husk å gjøre det enkelt å ta kontakt, eller å kjøpe.

2. Ha god kvalitet på innholdet ditt.

  • Sørg for at kundene kan finner deg når de googler. Du må bruke ord og uttrykk som brukes av «folk flest», ikke bransjeord. Jobber du godt med dette vil Google like deg mye bedre. 
  • Jo bedre innhold du har, jo bedre besøk får du, og dermed muligheter for mer salg. 

3. Viktig for å bli funnet på Google:

  • Fine webadresser som www.riktigspor.no/tjenester, og ikke www.riktigspor.no/fjksjkldlsjfhksl.apx
  • Gode overskrifter på hver underside som forteller noe om innholdet i saken.
  • Godt innhold som forteller om deg, produktene og tjenestene dine.
  • Gode og beskrivende bildetekster.

4. Skriv godt relevant innhold som du kan dele i nyhetsbrev og sosiale medier. Fortell om deg og dine produkter.

  • Ikke undervurder nyhetsbrev på e-post. Det kan fungere bedre enn du tror.

5. Sosiale medier er til for å brukes

  • Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og Snap. Bruk de ulike kanalene som passer din merkevare og hvor du vet du treffer dine kunder. 
  • Analyser hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Bruk dette til å forbedre deg. Gjør mer av det som fungerer, mindre av det som ikke engasjerer. 

6. Bruk Google Analytics

  • Analyser hva som trekker trafikk til websiden din ved hjelp av Google analytics. Ha et aktivt forhold til tallene og hvor trafikken din kommer fra. Bruk tid på de kanalene som driver trafikk inn til websiden din. 

7. Bruk annonseverktøyene

  • For å nå gjennom støyen må man sette penger på de tingene man vil skal bli sett. Det gjelder i alle digitale kanaler fra Facebook til Google.

Som du skjønner, digital markedsføring er mer enn en webannonse eller en Facebookannonse i ny og ne. Det kan tidvis være krevende å navigere i alle kanaler, og blant pixler og tekniske innstillinger. Men, når man først er i gang er det utrolig morsomt, og man kan spisse kommunikasjonen til ulike målgrupper, og dermed sannsynligvis få bedre resultater.

Nå er det høst, og tid for planlegging av neste års strategi. Vi kan hjelpe deg med små eller store spørsmål rundt hva som må til for at du skal lykkes med din digitale markedsføring. Ta kontakt med Brita eller Jofrid, eller ring oss på  75 52 13 11.