Nå skjer det en del endringer på Facebook. Er du klar for å bruke bedriftssiden din på en ny måte?
Vi merket endringene allerede i april i fjor, da vi så at enkelte sider hadde endret design.
Facebook ruller ut dette for alle bedriftssider fortløpende i disse dager. Dersom du ennå ikke har fått det nye designet, tar det nok ikke lang tid før du får det.
Det kan derfor være fint å være litt forberedt på hvordan det nye designet vil påvirke bedriftssiden din.
Hva er de store endringene?
- Navigering: Du bruker nå Facebook-siden på samme måte som du er vant til å bruke din private profil.
- Egen feed: Du får din egen feed for bedriftssiden din. Når du følger andre, som bedriftssiden din, kan du se oppdateringene deres og kommunisere med dem i nyhetsoppdatering til siden din. Alt du gjør der, gjør du på vegne av bedriften din.
- Finn hver enkelt følger: Du kan endelig søke blant følgerne dine igjen. Denne funksjonen har vært borte i noen år, men nå er den tilbake.
- Side-likerklikk er borte: Side-likerklikk og liker-knappen på siden din blir borte, men du kan fortsatt administrere publikumet ditt og nå følgerne dine, akkurat som før. Følgere er nå enda viktigere, fordi de representerer personer som mottar oppdateringer fra siden din i nyhetsoppdateringen sin
- Innsikts-tall er ikke like detaljert: Du får nå helt enkle målepunkter i innsikt, som rekkevidde, engasjement, kommentarer og delinger. Nå kan du for eksempel ikke skille rekkevidden mellom følgere/ikke følgere. Du kan heller ikke se hvilke tidspunkt på dagen følgerne dine er mest aktiv (her får du bare anbefalte publiseringstidspunkt i publiseringsverktøyene).
- Profilbildet har endret plass: Følgere vil se profilbildet ditt i midten under forsidebildet (se bildene lenger ned for å se forskjellen mellom bedriftskonto og følgere). Profilbildet vil dermed dekke over en del av forsidebildet. Sjekk gjennom både mobil og PC/Mac for å sikre at ikke viktig info forsvinner bak profilbildet.
- Sammenligne innsikts-tall: Dersom du vil sammenligne innsikts-tall, må dette gjøres i Meta Business suite.
- Administrering av Facebook-siden: Hvis du skal administrere Facebook-siden din vil dette gjøres gjennom Meta business suite, Creator Studio eller gjennom «administrer»-knappen på Facebook-siden din.
Slik vil siden din se ut når du er inne å redigerer med bedriftssiden og ikke din private profil:
Slik vil siden din se ut for følgerne dine:
Funksjoner kan henge seg opp i begynnelen
Når Facebook ruller ut endringer, kan det ofte være enkelte funksjoner som henger seg opp i starten. For eksempel kan man få problemer med å legge til nye administratorer, endre adresse på Facebook-siden og lignende.
Da har vi følgende tiltak du kan prøve:
Steg 1
Forsøk å utføre det du skal gjøre i en annen nettleser enn den du vanligvis bruker (Chrome eller Firefox anbefales)
Steg 2
Hvis du plages med funksjoner på PC/Mac, forsøk å bruke mobilappene og se om det virker (Facebook, Business suite, Creator studio from Facebook)
Steg 3
Hvis steg 1 & 2 ikke fungerer, kan du be en annen administrator om å prøve å utføre de endringene du ikke får gjennom.
Steg 4
Hvis ingen av stegene over fungerer, må du melde inn feil til Facebook. Her må du skrive på engelsk, og inkluder helst en screenshot av feilmeldinger eller siden du plages med. Dette kan også våre rådgivere hjelpe deg med.
Har du fått det nye oppsettet for Facebook og havnet litt på villspor?
Ta kontakt med våre rådgivere i Riktig Spor!