Gå til hovedinnhold Gå til søk

Artikkel

Hvis nettsiden din var en bil, ville den bestått EU-kontrollen?

Vi er alle på nett hele tiden, og nettsiden din er ofte det første potensielle kunder ser. Så ikke la en gammel og utdatert nettside være det de møter. Nettsiden skal i stedet vise hvem dere er, hva dere tilbyr, og hvordan det føles å jobbe med dere – alt på en god og informativ måte som treffer dine målgrupper.

Hos Riktig Spor har vi siden 2008 levert nettsider til utallige kunder og bransjer. Grunnene til at en bedrift trenger ny nettside er varierte, men noe går igjen.

Vi gi deg her de sju vanligste grunnene for at kundene oppgir for å trenge ny nettside:

1. Den nettsiden vi har i dag er sååååååå 2002!

Man ser det umiddelbart. Det er noe med helhetsinntrykket på disse utdaterte sidene. Fontstørrelsene er små, bildene er små, det er tettpakket med info, og kanskje er den ikke engang mobiltilpasset.

Noen ganger virker ikke den tekniske løsningen. Det kan være plugins eller maler som ikke lenger kan oppdateres. En slik utdatert nettside kan gi inntrykk av at virksomheten ikke er moderne eller oppdatert i bransjen sin.

2. Jeg klarer ikke å bruke den publiseringsløsningen vi har i dag 🤯

Den som kunne publisere på nettsiden har sluttet, eller det er rett og slett for vanskelig og komplisert å få det til. Dette fører til at de vegrer seg for å publisere innhold, og dermed blir nettsiden statisk. Nyere publiseringsløsninger er ofte enklere å bruke og vedlikeholde.

3. Hvorfor betale dyrt for en nettside som krever doktorgrad i IT? 💸

Mange betaler dyrt for å ligge på en skreddersydd CMS-løsning, og hver gang de skal gjøre en endring får de en stor faktura. Dette hører vi ofte. Da presenterer vi fordelene med å velge en WordPress-løsning, som ofte er både rimeligere og enklere å administrere.

4. Vi har fått ny logo og profil. Nettsiden må stå i stil med dette.

Vi starter veldig ofte et kundeforhold med at kunden skal fornye logoen sin. Når man pusser opp logo og identitet, får man også behov for å fornye nettsiden. Identitet og nettside må ha samme uttrykk.

En moderne nettside som ser tidsriktig ut, og er i tråd bedriftens visuelle identitet gir et profesjonelt inntrykk og styrker merkevaren.

5. Hovedkonkurrenten min har fornyet seg. Vi taper kunder hvis vi ikke oppdaterer oss.

Mange av kundene våre har veldig god oversikt over konkurrentene sine. De følger med på hva de gjør i sosiale medier, og på nett. Fornyer konkurrenten seg, så vil gjerne de også gjøre det for å holde seg konkurransedyktige.

6. Brukeropplevelsen på dagens side er helt krise.

Har man en gammel side, som er restrukturert, bygd ut og «klatta på» som vi sier, så har det som regel gått ut over brukeropplevelsen. Og uttrykket «man har 3 sekunder på seg til å skape et godt førsteinntrykk» gjelder i aller høyeste grad på nett. Vi tror faktisk det er mindre enn 3 sekunder.

Ser det rotete ut hos deg, orker ikke folk å besøke deg. De googler videre og finner en konkurrent som selger de samme varene på en bedre nettside.

7. Nettsiden vår blir stadig vekk hacket og stengt ned.

Nettangrep og datainnbrudd øker i omfang. Eldre nettsider kan ha utdaterte sikkerhetsfunksjoner, noe som gjør dem sårbare for hacking. En ny nettside gir deg tilgang til moderne sikkerhetstiltak og sikrer dataene dine bedre.

Ble du gira på en ny nettside?

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Uansett hvilke grunner du har, så kan vi hjelpe deg.

Vi i Riktig Spor leverer moderne, engasjerende og brukervennlige nettsider, med WordPress som publiseringsløsning. Vi har fokus på god SEO, sikkerhet, fleksibilitet, og selvsagt at nettsiden skal være i tråd med lovverket  rundt Universell Utforming.

Ta kontakt for en uformell webprat.

Jofrid Bergslid, kommunikasjonsrådgiver

Magnus Skare, fagleder web

Stian Berg Johansen, Webutvikler

Noen smakebiter på websider vi har laget:

Lofoten Links
Reno-Vest
HiNorth
Moirana.com
Helgeland Museum
RIBO
Jobb i Widerøe

Status

Vi tar bærekraft på alvor – nå er vi Miljøfyrtårn­sertifisert!

Vår satsing på bærekraft har naturlig resultert i økt fokus på miljøaspektet og FNs bærekraftsmål. Det er derfor gledelig å kunne fortelle at vi nå er sertifisert som Miljøfyrtårn.

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.